1212212

Gott Nytt Träningsår!

 

Gott Nytt Träningsår på er allihopa!

Eftersom inte jorden gick under den 21 december så kunde jag sätta igång med planering inför 2013. En stark kropp som tar mig dit jag vill är vad jag önskar mig av det nya året. Och vad är bättre än att starta när ett helt år ligger som ett blankt blad framför dina fötter?

Gör det enkelt för dig om du vill komma igång. Spring inte ett marathon, eller lyft den tyngsta skivstången den första dagen i ditt träningsliv, då kommer du aldrig mer att vilja träna igen.

Våga ta det lugnt – blodsmak i munnen gör ingen glad.

Några enkla tips för att komma igång:

Bestäm dig. Klockan 18 på den där onsdagen, då kör du! Boka träningsdejt med någon så att du inte kan övertala dig själv att soffan är ett bättre alternativ.

Borsta tänderna. All träning går bättre med nyborstade tänder. Du kommer att orka mer, jag lovar.

Spring en minut, promenera en minut, spring en minut, gå en – repeat. Eller spring under tiden som den där låten du har i öronen rullar, sen vilar/går du nästa låt – repeat.

Gör en armhävning på knä. Varje dag. Nästa vecka kan du göra två.

Gör något kul – streaka: gör något repetativt under en bestämd tidsrymd, eller så länge du klarar. Yoga varje dag i en månad. Spring en kilometer om dagen i 50 dagar. Gör 10 armhävningar om dagen i en vecka. Gör 30 olika träningsgrejer varje dag i en månad. Du kommer in i ett flow under milt tvång, och sen har du gissningsvis skapat dig en fantastisk vana som du inte vill bryta.

Själv börjar jag det nya året med en 100-dagarsutmaning som Annika ska ha cred för. Den här utmaningen går att variera in i absurdum, men min variant är så här: jag har skaffat ett post-it-block som innehåller 100 blad. På varje blad, med start den 1 januari, har jag skrivit in en övning som jag ska göra hemma. I början av april har det gått hundra dagar, och är blocket slut. På mina papperslappar står det tex: plankan maxtid x 3, 30 bicepscurls, 50 burpees, 30 armhävningar, 40 benböj, osv. En kamrat ska yoga i 100 dagar i rad. En annan ska bana in 10 goda vanor på 100 dagar, 10 dagar per vana. Gör det Du tycker att du har nytta av, gör det du tycker är kul.

Idag river jag av den första post-it-lappen: 30 bicepscurls. Men först ska jag springa några kilometer för att inviga det nya året.

Välkommen till ditt bästa 2013. Det är nu det börjar.

 

Ett svar till “Gott Nytt Träningsår!”

  1. Benet

    Så rätt Maria! Man måste våga skynda långsamt. Det är kontinuiteten som bygger! Önskar att så många som möjligt som vill in i träningssvängen får och tar till sig ditt klockrena budskap!

    Är imponerad av din 100-utmaning. Själv skulle jag nog inte ha fantasi och/eller uthållighet nog att få ner 100 övningar på det där post-it-blocket. :-)

    Ska engagera min styrketränande bror för lite fina övningar. Start nästa vecka.

    Och… sa jag GOTT NYTT! Mot 2013, TEC och Swiss och allt annat roligt som väntar!

Kommentarer är avstängda.